torsdag 27. september 2012

Fortellerstolen

I praksis på Mørkvedmarka oppdaget jeg en ny arbeidsmetode som jeg tenkte å dele med dere. 3.klassingene hadde noe de kalte for fortellerstol, i løpet av en uke hadde de flere skriveoppgaver som blant annet å skrive logg, ukeslutt osv. dette var noe de koblet til fortellerstolen. Etter å ha skrevet logglekse om for eksempel en tur eller karnevalet som vi arrangerte for dem, måtte alle sammen opp i fortellerstolen for å lese opp/få sin historie lest opp av læreren. Dette var frivillig, men alle måtte sitte i stolen og vise fram tegningen sin. Det var viktig at alle fikk være i rampelyset for å få trening i å stå foran andre og vise fram arbeidet sitt, for noen var dette midt i blinken hvor de fikk pratet masse om akkurat det de hadde skrevet om, for andre var det ikke like enkelt. Dette synes jeg var en glimrende arbeidsmetode hvor alle får øvd på å ha all oppmerksomhet rettet mot seg, og i tillegg blir alle sett. Noe av det jeg likte best var at etter eleven hadde lest opp historien sin, skulle de andre elevene komme med tilbakemeldinger. Læreren hadde nemlig laget en fast struktur på hva som måtte være med blant annet dato, overskrift, hva de gjorde og hvem de var sammen med. Dette var alle elevene bevisst på, og de var flinke til å hjelpe hverandre å rette opp feil.

Legger ved noen bilder fra karnevalet vi arrangerte - som forresten ble en suksess! :)


Munken, trollet og piraten.

Piñata ble det også laget. 
 
To blide studenter like før de skal ta i mot 65 spente 
3.klassinger på sitt første skole-karneval! 




2 kommentarer:

Stine sa...

Bra innlegg om fortellerstol, Tine :-) En god arbeidsmåte jeg kommer til å ta med meg videre :-) Fine bilder du har lagt med også, artig at det ble så vellykket! :D

tineengan sa...

Takk for tilbakemeldingen, Stine! :-)